W piątek, 16 grudnia odbyły się w szkole kolejne zajęcia w ramach projektu "Uczniowie Leśnickiej gminy rozwijają kompetencje kluczowe i wyrównują dysproporcje edukacyjne" (zajęcia projektowe na lata 2016/17 i 2017/18 są realizowane we wszystkich szkołach na terenie gminy Leśnica). Uczniowie kl. II - III przydzieleni do trzech grup pod opieką dyr. szkoły Ewy Spindy, p. Lilli Popławskiej i p. Klaudii Skoroszewskiej piekły pierniki na szkolną wigilię. Blok zajęć projektowych "Tradycje Świąt Bożego Narodzenia" zaczął się na początku grudnia.
Uczniowie samodzielnie na podstawie własnych przeżyć, informacji w internecie tworzyli spis tradycji bożonarodzeniowych. Między innymi - we wszystkich grupach pojawiło się "pieczenie pierników." Stąd narodził się pomysł pieczenia pierników na szkolną wigilię. Uczniowie w grupach naradzali się skąd pozyskać dobry, łatwy przepis.Propozycje były różne: z książki kucharskiej, z internetu i "od innej osoby." Zdecydowano się na internet.
Samodzielna praca z komputerem i wyszukiwanie przepisów to było bardzo przyjemne zadanie dla uczniów. Po analizie przepisów wybrali jeden wspólny dla wszystkich grup. Wyjątkowo sprawnie i bezbłędnie przepisali nazwy składniki i sposób wykonania ciasta. Następnym krokiem był przydział produktów do przyniesienia na poszczególnych uczniów w grupie. To tez uczniowie wykonali super. Pozostały najprzyjemniejsze zajęcia - samodzielne pieczenie pierników według przepisu, które odbyły się 16 grudnia.
Do końca uczniowie nie dowierzali, że naprawdę będą piekli. Samodzielnie w grupach wyrabiali ciasto, następnie foremkami wyciskali pierniki i układali na blaszkach. Zliczali pierniki na blachach. Obliczali czas pieczenia. Pierniki udały się i bardzo smakowały. Polecamy przepis. Na końcu było lukrowanie; ustawiały się kolejki chętnych.
Należy przyznać, że zajęcia wyjątkowo udane były. Praca z dziećmi metodą projektu pozwala łatwiej osiągnąć cele. Wszyscy uczniowie są aktywni, zmotywowani do działania w zespole. Potrafią szukać informacji, czytać ze zrozumieniem, przepisywać bezbłędnie. Nie było problemu podzielić całość na połowę, na ćwiartki, czy odważyć dekagramy. Na lekcjach nie zawsze tak bywa.
Na zajęcia były zaproszone babcie: p. Urszula Knop i p. Brygida Poloczek, które służyły pomocą i dobrą radą. Wraz z nauczycielkami czuwały nad sprawnym przebiegiem zajęć. Bardzo dziękujemy.
W czasie wigilijnego spotkania w szkole wszyscy uczniowie szkoły częstowali się piernikami.